Click klik

Tuesday, July 20, 2010

Bumi ini luas ..





Penempatan Pertama


Tamat aje pengajian aku kat USM (dalam bulan 5 2002 kalau aku tak silap.) Dalam masa tu, cukup la masa aku untuk membesarkan badan. Punya boring la duduk kat umah masa tu. Nak keje takde keje nak buat.. So, makan tido aje la kerje aku.

Sampai la tetiba satu hari, datang la posmen anta pos laju..(seperti biasa aku memang tunggu posmen datang anta surat).

Jeng jeng jeng....
Dapat aje surat posting sengih-sengih aje aku.. Maklumlah,, Penantian dok di rumah dah tamat.. aku akan mula pegang title pembayar cukai pas ni..

Biar betul.. aku kena g Sarawak.. Aku rilek aje, pasal masa isi borang posting aku mintak g Sabah, Saje nak bjalan dulu sementara muda lagi ni.

Malam tu aku pun sibuk la talipon member sana sini tanya posting diorang.. hehe Xcited gitu.

Aku pun wat la ape-ape yg patut pasal nak seberang laut China Selatan nih.. Wah gempak gitu pasal first time nak naik Belon ni..

Ramai-ramai la kitorang gi chek in kat Grand Olimpic Hotel.. Puas gak aku memusing nak cari hotel tu. Tanya pak polis baru jumpa.

Rasa kalut tu ilang la skit pasal jumpa ramai kawan kat sana.. hehe x sedih pun nak g jauh.. pasal suker sangat..

Sampai aje kat Kuching, dok plak kat Hotel Grand Continental.. Kat sini la sardis sikit idup aku..
kitorang dok kat hotel ni dlm 3 hari kot, baru g pos masing-masing. Aku masih gelak2-gelak suker-suker ( perangai aku ni giler skit. kuat ketawa smpai x ingat dunia.)
Sampai la aku tengok peta Sarawak yang ada nama macam-macam. Aku gelak kat satu nama tempat"BELAGA" (mcm telaga aje bunyinyer) tu kawasan pedalaman gred 3 tuh..
Gelak punya gelak.. ambik kau.. dapat aku kat Belaga.. Rasakan.. padan muka aku.. Dari gelak2 Tetiba plak aku nangis (giler apa dia ni) Siap nak meraung lg tu.
Cari-cari kawan sama pos, jumpa la beberapa orang. Aku pun keluar hotel n buat survey skit pasal Belaga.. Banyak negatif dari positif yang aku dengar.
Aku dok bayangkan aku duduk dalam pondok atas pokok, rumah pakai pelita. Pas tu aku ada satu bantal buruk aje. Punya teruk aku punya tanggapan masa tu. Rugi aje rasa aku bawak seterika pasal xdak letrik kat sana. Hahaha..
x tido aku malam tu dok mengenang nasib di sana. Membayangkan aku naik perahu panjang selama 5 jam. Huhu,
Tapi nak lari, mcm x patut. Jadi aku pun menyahut cabaran..
Sebelum naik belon ke Bintulu, aku sempat g shoping. Shoping macam aku tak jumpa kedai 3 bulan. Hehe
Dan pada waktu itu juga, aku dapat tahu ada 2 orang lari balik ke Kolumpo pasal x mau keje kat Swak.
Kami 9 orang semua dapat satu pos kat Belaga. 8 pompuan dan sorang aje lelakinyer. Aku, As (Kak Long), Suhana, Suriani, Atifah, Azni, Heir, Ezila, Fairus dan sorang mamat yang aku tak ingat namanyer pasal lepas tido satu malam kat Belaga dia lari balik kampung.. hehe

Sampai kat epot Bintulu, kami disambut (terharu rasa) oleh Boss, Mr Ismail Jaya. Naik kereta pacuan 4 roda untuk sampai. Dalam tiga jam ikut jalan balak, sampai la kami. Dah malam dah time tu, pukul 8 lebih dah rasanyer.
Sampai ajer, rasa mcm rusa masuk kampung ajer. terpinga-pinga. Tapi sambutan sangat baik. Datang-datang ajer, rumah sewa dah sedia. tinggal bawak beg n badan aje.

Takde la macam pondok yang aku bayangkan, ada elektrik la.. Zaman dah moden. Line henset pun dah ada. (apa la ku ni, mudah sangat memikir yg negatif)
Rumah yg kami dok tu kami panggil rumah cap goyang. haha (pasal bgoyang kuat sangat).
Lapar la pulak.. Eh, ada kedai makan rupanyer.. Al Bima. Ni la kedai paling kerap dikunjung oleh perantau mcm kami ni.. Macam-macam ada, nasi aru ada, mi kampua ada, mi kolok ada megi ada, macam-macam la (Rindu pulak aku ngan masakan Astuti)

Bermulalah kehidupan aku kat bumi orang. Suke ada duka pun ada.
Nanti ada masa kite sambung cerita yer.. Tunggu...


Ni la Pekan Belaga..



No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas kata-kata anda. Komen anda sangat dihargai